השימוש ב-EM למערכות מים אפורים

התקנת מערכת למיחזור מים אפורים הפכה לדבר שכיח. עלות המים והחשיבות האקולוגית שבמיחזור משאב יקר זה, מביאים עוד ועוד אנשים להתקין מערכות אלו. מיחזור מים אפורים הינו מיחזור של כל המים שיוצאים מדרכי השפכים של הבית, שאינם מים מאסלות השירותים, כלומר – מים מכיורי המטבח, מהמקלחת, ממכונת הכביסה וכדומה. (הטיפול במים המגיעים מאסלות השירותים, מים שחורים, אינו מומלץ למי שאין בידיו הידע הזה.) התוצר הרצוי של מערכות למיחזור מים אפורים הוא מי השקיה נקיים, לטובת שימוש בחצר הבית – להשקיית הדשא, עצים וגינת הירק. כמובן שחשוב להדגיש שהשימוש בחומרי נקיון ידידותיים לסביבה בכיורי המטבח ולכביסה, ישפיע מאוד על איכות המים שתתקבל.

סוגי מערכות למיחזור מים אפורים

ישנו כיום מיגוון רחב של מערכות למיחזור מים אפורים – מכאלו שהן יחסית מאולתרות ומצריכות תקציב נמוך, בו משתמשים בפילטר ביולוגי (עם או בלי פחם) תוצרת בית, ושני מיכלים לטובת אגירת המים ושיקוע פסולות והצפת שומנים, ועד למערכות שהן אוטומטיות לגמרי, עם אגן ירוק לטיהור סופי ומשאבות עם חיישני מיפלס, ששואבות את המים ודוחפות אותם לתוך מערכת ההשקיה בגינה.

אתגרי המערכות למיחזור

מערכות למיחזור מים אפורים עומדות בפני מספר אתגרים:

  1. עודף שומן צף, שנרקב ויוצר צחנה.
  2. בוצה ששוקעת בתחתית המיכל, ומצריכה פינוי, שהוא לכשעצמו אינו פעולה נעימה.
  3. השאיפה לקבל מים באיכות טובה, שיהיו נקיים עד כמה שאפשר ממלחים, מחומר אורגני ומחיידקים מזיקים.
  4. הצטברות של שערות שמגיעות למערכת כדרך אגב דרך המקלחת והכיורים.
  5. בלאי של הציוד ושל המשאבות, במקרה של מערכות בתקציב גבוה.

השימוש ב EM-מים זכים במערכות מים אפורים

השימוש בתכשיר ®EM הייחודי למערכות מים אפורים (EM-מים זכים), מסייע במספר אספקטים:

  1. החיידקים המועילים שבתכשיר מפרקים את השומן הצף ומנטרלים את הצחנה.
  2. החיידקים מפרקים את החומר האורגני ומפחיתים משמעותית את הצטברות הבוצה בתחתית המכלים.
  3. התהליך המיקרוביולוגי שהתכשיר יוצר משדרג את איכות המים, מנקה אותם מחומר אורגני ומחיידקים מזיקים, ואף מעשיר אותם במיקרואורגנימים המועילים של ®EM.
  4. תכשיר EM-מים זכים מיוצר בשיטה יחודית, לפי מתכון יפני מקורי, ונוצרים בו אנזימים מיוחדים שממיסים את השערות שמצטברות בתוך המערכת.
  5. בין תוצרי הפליטה של חיידקי ®EM ניתן גם למצוא עושר רב של נוגדי חימצון. כתוצאה, בלאי המערכות הטכניות פוחת משמעותית (פחות קורוזיה וחלודה ובלאי "טבעי").

מחקר

בשנים 2011-2012 נבחן תכשיר EM-מים זכים על-ידי אורי מורן, מורן ייעוץ ופיתוח (אז עסק בתיכנון והקמת מערכות בדרג הגבוה ביותר למיחזור מים אפורים, וכיום אקו-הידרולוג מוערך שמתכנן תוואיי נחלים ושיקומן של שמורות טבע ועוד).

המערכת שבה נערך הניסוי הינה מערכת מקצועית שמתוכננת לקבל כ-100 ליטר של מים אפורים ביממה. הניסוי בא לבחון האם הזרקת EM-מים זכים לתא מפריד השומן תסייע לשמר אותו נקי, ללא הצטברות של צופת וללא צורך לפתוח אותו ולרוקנו משומנים שהצטברו. הניסוי נערך גם לאורך תקופות שצפויות להיות קריטיות – שיא הקיץ ושיא החורף. בשלב מסוים הותקנה במקום משאבת מינון שהזריקה מהתכשיר כמות קבועה.

התוצאה: במשך כל תקופת התצפית, לאחר הוספת התכשיר על בסיס יומי, לא התפתחה שכבת צופת על פני המים של מפריד השומן.

לקריאת הדוח המלא – בקישור זה.

המלצות ליישום התכשיר

ניתן להתקין משאבת מינון וליישם את התכשיר כמתואר בדו"ח הנ"ל.

אולם, הנסיון שצברנו אצל מספר לקוחות לאורך השנים מאז, מראה שניתן למזוג מהתכשיר אל מפריד השומן, או אל פתחי הכיורים ברחבי הבית (או לסירוגין, מידי פעם לפתחי הכיורים והביוב שבמקלחת, ומידי פעם ישירות למפריד השומן) במינון של 100-200 סמ"ק לשבוע, בהתאם לגודל המערכת וספיקתה (גודל המיכלים וכמות המים שזו אמורה לטפל בהם).

מומלץ להתנסות בכמויות תכשיר בתחום הנ"ל (100-200 סמ"ק/שבוע) ולראות מה נותן את התוצאות המיטביות. הכמות עשויה להשתנות בין עונות השנה וגם בין מערכת למערכת.


הצבת משאבת מינון בסמוך למפריד השומן
חיבור המשאבה לשעון שבת, לצורך הפעלה אוטומטית יומיומית

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מאמרים אחרונים

רוצים לקבל עדכונים לתיבת הדוא"ל?

הרשמה לניוזלייטר של EM-ISRAEL

מבטיחים לא לשלוח ספאם

מחקרים ומאמרים נוספים
אשר מימון

EM ותחמיצי חיטה ותירס

השימוש ב-EM לתחמיצי בעלי-חיים נחקר בארץ כבר מספר שנים, עם יתרונות ברורים המוכחים מדעית. לאחרונה פורסם מאמר מדעי במגזין היוקרתי ANIMALS הסוקר את השימוש בתכשיר

אשר מימון

EM ודבורים

כללי כידוע, החיידקים נמצאים בכל מקום, והם לא סתם נמצאים שם – השפעתם ניכרת!בגוף האדם, הם שמהווים חלק עיקרי במערכת החיסונית, מתמודדים אל מול כל

אשר מימון

EM ותחמיץ טף

השימוש ב-EM לתחמיצי בעלי-חיים נחקר בארץ כבר מספר שנים, עם יתרונות ברורים המוכחים מדעית. לאחרונה פורסם מאמר מדעי במגזין היוקרתי ANIMALS הסוקר את השימוש בתכשיר